زندگی

زندگی یعنی جستجوی همیشگی

شرایط لازم برای تمرینات تمرکز

 

برای آغاز موفقیت آمیز تمرینات تمرکز فکر لازم است شرایط مقدماتی فراهم آید عمده این مقدمات در زیر مورد اشاره قرار می گیرند :

۱- تمایل درونی و عمیق

احساس نیاز مبرم به تقویت تمرکز فکر و ضروری شمردن این تقویت اولین و ضروری ترین قدم و شرط برای موفقیت در تمرینات است . قبلا مطلبی در مورد نقش موفقیت در علاقه مندی و نقش ناکامی در دلزدگی و بی علاقه گی نسبت به یک کار یا عمل را توضیح دادیم این امر مورد اشتیاق به خود تمرینات تمرکز نیز صادق است و عمل به تمرین تمرکز را نیز شامل می شود یعنی حتی اگر فردی اشتیاق زیادی به تمرین نداشته باشد و با وجود آن بعنوان آزمایش و یا هر دلیل دیگری اقدام به تمرین نماید با بروز نتایج مثبت تمرین علاقه مند خواهد گردید. چرا که موفقیت در امری باعث تشویق به پیگیری آن کار و مداومت در آن می شود .

۲- اتکا به تمرینات

اتکا به تمرینات دومین شرط توفیق و پیشرفت در تمرینات است اگر از کسانی هستید که تمام کتابهای موجود در زمینه تمرکز فکر را در کتابخانه خود جمع کرده اید و با اینحال مطلوب خود را از آنها بدست نیاورده اید این مطالب را در کنار آنها جای ندهید بلکه با پشتکار تمام و با صبوری و ایمان به حصول نتیجه تمرینات را آغاز نمائید و فراموش نکنید که مهارت قابل توجه و ماندگار بصورت تدریجی حاصل می شود پس پاداش ُ سهم(( صبوری و شکیبائی )) است و همیشه چنین بوده است آنهایی که در جستجوی عصاره ای واهی و بدون زحمت هستند سهمی ندارند .

۳- تداوم و استمرار

تداوم امر بسیار مهمی است تمرین کننده نباید در بین دو تمرین وقفه های طولانی بوجود آورد زیرا این وقفه ها پیشرفت را زایل می نمایند و باعث می شوند فرد از نظر پیشروی در درجات تمرکز فکر از خود ناامید شود و چنین پندارد که توانایی پیشرفت ندارد و تمرین برایش بی فایده است در صورتیکه تمام مشکل او در بی نظمی تمرین و عدم تداوم در آن است .

پس تمرینات باید مداوم منظم و دارای فواصل زمانی نسبتا یکسانی باشند. در مورد فواصل تمرینات لازم است مقدمتا سخت گیر باشید و اگر مثلا هر روز ساعت چهار تمرین می کنید آنرا به تاخیر نیندازید بعد از حدود سه ماه تمرین مکرر دیگر نیازی به این سختگیری نخواهد بود و در آن صورت خودبخود اشتیاقی درونی شما را به طرف تمرین سوق خواهد داد و علاوه بر آن اگر وقفه ای حتی طولانی هم در تمرینات بوجود آمد مشکلی نخواهید داشت و با سرعت به مراحل بالا خواهید رسید.

۴- شرایط محیطی

محیطی که در آن تمرین می کنید از نظر نور و صدا لازم است عاری از هر گونه عامل مخل و تحریک کننده باشد دمای محیط تمرین ترجیحا بهتر است به دمای بدن نزدیکتر باشد زیرا هر یک از این عوامل تمرکز فکر یک مبتدی را به راحتی برهم خواهد زد. عوامل و شرایط حسی محیط تمرین را با توجه به شکل گیری تمرکز فکر در راستای علائم و نشانه های تمرکز فکر آماده کنید بطوریکه شرایط محیطی به ظهور راحت تر و سریع تر آن نشانه ها و حالت کمک نمایند بعنوان مثال کاهش حساسیت حسی نسبت به محیط تمرین با افزایش درجات تمرکز بیشتر می شود پس برای اینکه چنین وضعیتی راحت تر شکل بگیرد لازم است از شدت عواملی چون نور صدا و دما بکاهید بدیهی است که بعد از مدتی تمرین خواهید توانست علیرغم برخی عوامل مخل مانند برخی صداها یا نور تند و ... به تمرین بپردازید و تمرکز خود را بر کارتان حفظ نمائید .

۵- وضعیت فیزیکی و جسمی

نحوه قرار گرفتن به هنگام تمرین نیز ممکن است توجه فرد را جلب نموده و تمرکز او را برهم بزند استقرار به هنگام تمرین نباید به گونه ای باشد که پاها دچار خوابیدگی فشار یا درد شوند و یا احساس درد مفاصل پشت و گردن پیش آید . همچنین وجود هر گونه درد و ناراحتی جسمی به هنگام مبادرت به تمرین موجب اخلال در تمرین و خستگی تمرین کننده می شود پس بهتر است در چنین وضعیتی اقدام به تمرین نمائید .

۶- وضع عاطفی مطلوب

هنگامی که دارای وضعیت عاطفی نا مطلوب و احساسات منفی هستید از تمرین چشم پوشی کنید و آن را به زمانی موکول نمائید که از نظر روانی خود را سبکبال راضی و آرام احساس می کنید در غیر این صورت ممکن است خیلی زود دچار خستگی مفرط شده و با احساس ناکامی از ادامه تمرین صرفنظر نمائید .

۷- تنوع در تمرینات

قبلا به این مطلب پرداختیم که پدیده عادت در تمرکز فکر دخالت می کند به این ترتیب که فردی اگر کاری را که انجام آن نیازمند تمرکز فکری بالائی است تکرار نماید به آن عادت خواهد کرد و دیگر آن تمرکز نخستین در کارش وجود نخواهد داشت زیرا عادت جانشین تمرکز فکر می گردد این جانشینی در حالتی صورت می گیرد که فرد کار و عمل ثابتی را تکرار نماید . این مسئله در مورد تمرینات تمرکز فکر نیز تا حدودی مصداق دارد پس لازم است به تمرینات تنوع ببخشید و تا حد ممکن از تمامی تمریناتی که بعدا  در اینجا نوشته می شود استفاده نمائید . تا عامل عادت شما را فریب ندهد چرا که اگر روی عادت بر موضوع متمرکز شوید اراده و آگاهی تان شما را همراهی نخواهد کرد و نیز به مرحله جدید و دستاورد نوینی نخواهید داشت چرا که عادت تکرار پدیده ای مشخص است و بندرت ممکن است بدعتی در آن وجود داشته باشد.

+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم دی 1385ساعت 20:1  توسط ابوالفضل زرنگار  |